Здається ви переглядаєте цей сайт за допомогою Internet Explorer 6. Ця програма вже застаріла.
Для більш безпечного та надійного перегляду ми рекомендуємо вам оновити браузер на нижченаведений:

Firefox / Safari / Opera / Chrome / Internet Explorer 8+

Дика природа

У світі є багато місць, куди я б із задоволенням поїхав, та коли з'явилася можливість узяти участь у проекті Olympus Wildlife Project, у рамках якого фотографам, кінооператорам і журналістам надається можливість відвідати віддалені й дикі куточки світу, я вибрав Камчатський півострів.
Разом із Крістіаном Білатовічем ми вирушили на Курильське озеро, що знаходиться всього за 200 км від столиці Камчатського краю – міста Петропавловськ-Камчатський.

Перша зустріч із ведмедем справила на мене неабияке враження, особливо тому що інспектора поряд не було, а сам я був беззбройний. Коли я вийшов із намету, на мене з кущів, з відстані якихось десяти метрів, пильно дивилося справжнє чудовисько. Від хижака мене відділяв тільки 5-міліметровий провід, натягнутий навколо табору. На щастя, ведмідь залишався спокійним, так що я зняв довгофокусний об'єктив M.Zuiko Digital ED 40-150mm F2.8 PRO і встановив замість нього "трьохсотий" M.Zuiko Digital ED 300mm F4.0 IS PRO. Я почав фотографувати ведмедя, голова якого час від часу висовувалася з кущів. Ведмедя не було видно в усій красі, але навіть сама його голова поміж листям заповнювала весь кадр і виглядала дуже переконливо.




Наприкінці літа через Курильське озеро проходить тихоокеанський лосось. У цей час на берегах річок і озер збираються сотні ведмедів. Це свято не тільки для них, а й для всіх присутніх фотографів. Я фотографував за допомогою і короткофокусних, і довгофокусних об'єктивів. Я використовував ширококутні об'єктиви переважно у фотопастці, хоча кілька разів хижак був так близько, що не поміщався в кадр.

Я встановив камеру OM-D E-M1 Mark II з об'єктивом M.Zuiko Digital ED 12mm F2.0 у міцному пластмасовому ящику і дистанційно спускав затвор за допомогою функції Wi-Fi на своєму смартфоні. Це дуже зручно, адже на екрані смартфона відображається картинка з об'єктива камери. Також для спуску затвора використовується звичайний датчик руху із систем сигналізації. Кілька незначних змін, і при виявленні руху електричні контакти замикаються, спускаючи затвор.

На перший погляд немає нічого простішого, як встановити фотопастку й чекати, поки чудова фотографія не зробиться сама. Але, як підказує мій особистий досвід, це тільки теорія. Одного разу дорослий ведмідь зацікавився пасткою і підійшов дуже близько. Потім він почав перевертати пастку, поклавши на неї лапу. Мені залишалося лише сподіватися, що коли ящик перекинеться, отвір і об'єктив будуть спрямовані на ведмедя. Я гарячково обчислював у голові правильну експозицію для зйомки, але, звичайно, пастка впала так, що я бачив на екрані смартфона тільки воду й пісок. За секунду ящик із камерою і блоком живлення вже хлюпався в озері, повільно занурюючись у воду. На щастя, усе обладнання пережило цю пригоду без якихось пошкоджень. Практика показує, що для створення відмінної фотографії крім пастки потрібно багато часу і везіння.

Лише незначну частку наших знімків було зроблено дистанційно. Крістіан записував відео "від руки", а також за допомогою штатива і квадрокоптера. Я теж часом використовував штатив. Найцікавіше нам обом було спостерігати, як ведмеді ловлять лосося. Полювання має дуже динамічну природу. Тому я використовував швидку послідовну зйомку, постійне автофокусування і довгофокусні об'єктиви, переважно 40-150mm F2.8 PRO (змінна фокусна відстань) і 300mm F4.0 IS PRO.

Камера OM-D E-M1 Mark II має великий буфер і дає змогу знімати зі швидкістю 15 кадрів на секунду в режимі механічного затвора. Завдяки цьому я міг фотографувати весь процес ловлення лосося, крок за кроком і з неймовірною точністю, від стрибка ведмедя у воду до витягування рибини. Як завжди, я використовував формат RAW + JPG.

Також доволі часто я вмикав функцію Pro Capture. Вона записує в буфер зображення ще до того, як фотограф повністю спускає затвор. Коли кнопку спуску затвора натиснуто наполовину, розпочинається записування в буфер зображень RAW + JPG із повною роздільною здатністю на швидкості 60 кадрів на секунду. Натиснувши кнопку спуску затвора наполовину, я спостерігав за ведмедями, які стояли на березі. Коли один із ведмедів стрибав за рибиною, я спускав затвор. Таким чином, я отримував усю послідовність кадрів і міг вибрати найбільш вдалий знімок стрибка ведмедя у воду.

На мою думку, у зйомці дикої природи найважливіше показати певні речі в абсолютно незвичний спосіб. Наприклад, фотографія ведмедя, який одиноко стоїть у воді, програє якійсь непримітній сцені з "родзинкою". Хоча на кожного курсі фотомистецтва вам будуть говорити, що не можна знімати проти світла, свою найкращу фотографію в рамках проекту Olympus Wildlife Project я зробив проти сонця. Сонце, ведмідь і я були чітко на одній лінії. Сцена дуже недоекспонована і нагадує графічний малюнок. Експоновано тільки відблиски сонця на воді та підсвічене ззаду хутро ведмедя, темні частини зображення мають абсолютно чорне забарвлення.

Експериментуйте й користуйтеся тим, що цифрова фотографія дає змогу робити багато знімків просто неба. Гріх не використовувати послідовну зйомку, особливо якщо ви любите фотографувати динамічні сцени в дикій природі. Ми часто соромимося зізнатися, скільки знімків зробили під час фотосесії чи подорожі, та, насправді, глядачеві чи фоторедактору байдуже – їх цікавить тільки той "ідеальний" знімок. Ви створили чудове фото – і це найголовніше. Експериментуйте, не бійтеся, пробуйте нові ідеї. Ваші роботи стануть від цього тільки кращими. Навіть якщо більшість таких експериментів закінчиться в кошику для сміття, ви завжди дізнаватиметеся щось нове і збагачуватимете свій досвід.

Автор і фотограф: Марцін Добас

Галерея зображень

Усі знімки зроблено за допомогою такого обладнання